щодо якості медичної допомоги та критерії її оцінки
комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня»
(за період роботи комунального закладу Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня»)
Перспективним напрямком підвищення якості медичної допомоги, орієнтованої на перехід від традиційно-стереотипної практики – до науково-виваженої, яка грунтується на досягненнях сучасної медичної науки є розробка оцінок якості та медичних стандартів.
Надання якісної та безпечної медичної допомоги населенню є основною метою комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарні» (КНП СОР «СОКЛ »). Відомо, що загальна оцінка якості медичної допомоги включає: якість структури, процесу і результату.
Згідно з визначенням ВООЗ компонентами якості вважаються:
1) адекватність – відповідність фактично наданої технології обслуговування потребами і очікуванням населення, які відносяться до медичних проблем;
2) економічність – економне і раціональне використання наявних засобів для вирішення поставлених задач на відповідному науково-технічному рівні.
Таким чином, якість медичної допомоги можна вважати прямою залежністю між лікарем і пацієнтом, основаною на ефективній лікувально-профілактичній роботі, здатній зменшити ризик загострень і прогресування хвороб, виникнення нових патологічних процесів, задовольнити пацієнта від його взаємодії з медичною підсистемою.
В закладі діє медична рада з контролю та управління якістю медичної допомоги, яка керується Положенням, затвердженим наказом головного лікаря закладу відповідно до нормативно-правої бази. В разі необхідності до роботи ради залучаються фахівці кафедр медичного інституту, юрист та інші особи, передбачені наказом.
Протягом 2016-2018 років щокварталу проводились засідання ради з контролю якості медичної допомоги з оформленням експертних актів.
За результатами засідання приймається рішення стосовно визначеного питання, яке впроваджується в закладі або скеровується на вторинний рівень надання медичної допомоги (міські лікарні та центральні районні лікарні).
КНП СОР «СОКЛ» є провідним закладом охорони здоров’я для надання високоспеціалізованої медичної допомоги дорослому населенню області, насамперед сільському, яке має вищу акредитаційну категорію . В структурі функціонують 18 спеціалізованих стаціонарних відділень загальною потужністю 645 ліжок та 8 параклінічних служб. Такі відділення як нейрохірургічне, опікове, ревматологічне, гематологічне, торакальне та стоматологічної хірургії є єдиними в області для надання невідкладної допомоги дорослому населенню.
На базі закладу функціонують високоспеціалізовані центри: алергології та клінічної імунології, центр рентгенендоваскулярної діагностики та лікування із функцією реперфузійних втручань. На високому технологічному і професійному рівні надається діагностична і лікувальна допомога пацієнтам у кабінетах гіпербаричної оксигенації, ультразвукової діагностики, ендоскопії, функціональної діагностики, рефлексотерапії, відділеннях лазерної терапії, клініко-діагностичної лабораторії тощо.
Клініко-діагностична лабораторія закладу єдина в області і одна з 5-ти в Україні виконує повну імунограму із дослідженням показників клітинного та гуморального імунітету. Здійснює широкий діапазон методик (363) дослідження за розділами: загальноклінічні, гематологічні, цитологічні, біохімічні, мікробіологічні, імунологічні, токсикологічні. Крім того, бере участь в Раундах зовнішнього контролю якості, що проводиться Базовим відділом Міністерства охорони здоров’я України, а за показниками якості відповідає рівню кращих лабораторій України.
Стаціонарна допомога.
Фахівці лікарні щорічно надають лікувальну і консультативну допомогу до 15% мешканців області. Протягом 2018 року проліковано у стаціонарі лікарні 21 778 пацієнтів (2016 рік – 21 752, 2017 рік – 21 701), з них 72,4% госпіталізовано планово, що свідчить про добре організований відбір хворих на планову госпіталізацію; при цьому питома вага сільських жителів в загальному числі пролікованих становить 33,4%(2016 рік – 34,9%; 2017 рік – 34,1%; Україна, ОЛ, 2018 – 41,9%).
Про ефективність використання ліжкового фонду свідчить середнє числа зайнятості ліжка, який в 2018 році становив 341,0 день (2016 рік – 350,6; 2017 рік – 344,6; Тернопільська ОЛ – 308,1; Херсонська ОЛ – 357,1; Закарпатська ОЛ – 308,9; Україна, ОЛ, 2018 – 319,61), пропускна спроможність ліжок – 100,8% (2016 рік – 103,6%, 2017 рік – 101,8%).
Про високу якість лікування свідчить те, що 98,85% хворих закінчують лікування з одужанням або значним покращанням стану здоров’я.
Постійно зростає кількість проведених оперативних втручань у спеціалізованих відділеннях хірургічного профілю: 2016 рік – 9601; 2017 рік – 10278, 2018 рік – 10397, у тому числі планових: 2018 рік – 78,6% (2016 рік – 74,4%, 2017 рік – 78,6%).
Показники | Одиниці виміру | 2016 рік | 2017 рік | 2018 рік | Україна ОЛ 2018 |
Проліковано хворих | абс. ч. | 21752 | 21701 | 21778 |
|
Зайнятість ліжка | дні | 350,6 | 344,6 | 341,0 | 319,61 |
Середнє перебування на ліжку | дні | 10,4 | 10,3 | 10,1 | 9,65 |
Обіг ліжка |
| 33,7 | 33,6 | 33,8 | 33,13 |
Померло хворих | абс. ч. | 164 | 148 | 138 |
|
Лікарняна летальність | % | 0,75 | 0,68 | 0,63 | 1,12 |
Питома вага планово госпіталізованих | % | 70,8 | 72,7 | 72,4 |
|
Питома вага сільських жителів | % | 34,9 | 34,1 | 33,4 | 41,9 |
Госпіталізовано планово з районів області | абс. ч. | 10480 | 10478 | 10440 |
|
Питома вага пролікованих планово з районів області | % | 71,7 | 74,9 | 74,7 |
|
Проведено операцій | абс. ч. | 9601 | 10278 | 10397 |
|
Хірургічна активність | % | 76,77 | 81,85 | 82,16 |
|
Середня тривалість перебування хворих до операції | дні | 1,30 | 1,21 | 1,29 |
|
Питома вага післяопераційних ускладнень | % | 0,16 | 0,10 | 0,16 |
|
Померло після операції | абс. ч | 37 | 40 | 22 |
|
Післяопераційна летальність | % | 0,39 | 0,39 | 0,21 | 0,76 |
Кількість аналізів на 1 стаціонарного хворого |
| 43,6 | 44,9 | 44,5 | 51,7 |
%обсягу фізметодами лікування | % | 62,0 | 61,0 | 63,4 |
|
Число функціональних обстежень на 1 стаціонарного хворого |
| 1,0 | 1,0 | 0,9 | 1,08 |
За звітний період, якісні показники роботи з надання спеціалізованої допомоги виконані, що є результатом проведення у закладі організаційно-наукових заходів по управлінню якістю медичної допомоги.
Система контролю якості медичної допомоги передбачає наступні етапи:
оцінка стану і використання кадрових та матеріально-технічних ресурсів лікарні;
експертизу процесу надання медичної допомоги пацієнтам;
вивчення задоволеності пацієнтів щодо надання медичної допомоги;
розрахунок та аналіз показників, що характеризують якість і ефективність медичної допомоги;
вибір найбільш раціональних управлінських рішень і проведення оперативних коригуючи впливів;
контроль за реалізацією управлінських рішень.
Запроваджений трьохетапний рівень експертизи, який включає: експертизу якості медичної допомоги, яка є функцією завідувачів підрозділами лікарні (перший рівень експертизи); заступників головного лікаря з експертизи тимчасової непрацездатності, медичної частини, амбулаторно-поліклінічної допомоги, медсестринства (другий рівень експертизи); медична рада лікарні (третій рівень експертизи).
Експертиза, як правило, проводиться на підставі медичної документації (медична карта стаціонарного хворого, карта амбулаторного хворого тощо).
Експертному контролю обов’язково підлягають:
летальні випадки, в тому числі до доби;
випадки внутрішньолікарняного інфікування та ускладнень, у тому числі післяопераційних, післяопераційна летальність;
випадки розходження діагнозів між стаціонаром та консультативною поліклінікою;
випадки повторної госпіталізації з приводу одного й того ж захворювання протягом року;
випадки захворювання з подовженими або скороченими термінами лікування (або тимчасової непрацездатності);
випадки первинного виходу на інвалідність осіб працездатного віку;
випадки, які супроводжуються скаргами пацієнтів або їх родичів;
випадки розходження клінічних і патологоанатомічних діагнозів.
На основі цього розроблені критерії оцінки якості організації та надання медичної допомоги населенню в стаціонарі.
Назва підрозділу | Оціночні критерії |
Приймальне відділення | Своєчасність надання медичної допомоги ургентним хворим. Організації екстреної спеціалізованої консультативної допомоги. Дотримання технології ведення, зберігання облікової та звітної документації. Санітарно-гігієнічна обробка хворих, умови для її проведення. Обґрунтованість відмов у госпіталізації. Матеріальне забезпечення відділення. Знання нормативно-правової бази. Дотримання етичних та деонтологічних принципів. |
Завідувач відділення | Організація планової і екстреної консультативної допомоги. Відповідність термінів і обсягу обстежень локальним клінічним протоколам: встановлення клінічного діагнозу до 3-х днів; первинний огляд хворого завідувачем відділення до 1-3 днів; відповідність періодичності оглядів завідувачем відділення важкості стану хворого; дотримання режиму лікувального харчування; дотримання режиму термометрії, якість ведення температурних листів; якість виконання лікарських призначень і ведення листів лікарських призначень; виконання медичними працівниками посадових інструкцій, правил внутрішнього розпорядку; визначення критеріїв здоров’я пацієнта при виписці; своєчасне проведення пацієнту лікарської експертизи тимчасової працездатності; дотримання графіків і якість обходів – клінічних, адміністративних, їх результативність; аналіз скарг та заяв. Якість ведення медичної документації, терміни заповнення. Обґрунтованість термінів перебування хворого у лікарні. Дотримання санітарно-протиепідемічних вимог згідно існуючих директивних документів. Організація лікувально-діагностичного процесу у неробочі та святкові дні. Дотримання хворими правил внутрішнього розпорядку відділення. Організація медикаментозного забезпечення, використання, зберігання, розподіл медикаментів. Організація консультативної допомоги, виконання консультативних рекомендацій. Аналіз моделей кінцевих результатів. Наявність директивної і нормативної документації по профілю. Наявність документів по першому рівню контролю. |
Параклінічні відділення | Обсяг необхідних досліджень (основні показники роботи). Взаємодія з клінічними відділеннями. Відповідність режиму роботи до вимог клінічних відділень |
Заступник головного лікаря з медичної частини та експертизи тимчасової непрацездатності | Наявність матеріалів 2-3 рівнів контролю якості медичної допомоги згідно локальних клінічних протоколів медичної ради, ЛКК. Наявність директивної та організаційної документації діяльності лікарні, управлінських рішень за результатами контролю якості медичної допомоги. Наявність матеріалів клінічних та адміністративних обходів. |
Головний лікар | Наявність матеріалів 3-го рівня контролю. Аналіз результатів роботи по організації і контролю якості медичної допомоги. |
Амбулаторно-поліклінічна допомога.
Потужність поліклініки розрахована на 380 відвідувань в зміну. В обласній консультативній поліклініці ведеться прийом за 32 спеціальностями, з яких 9 – єдині в області. Члени експертних груп управління охорони здоров’я, завідувачі відділень раз на тиждень ведуть консультативний прийом пацієнтів із області. Консультативний прийом вели: 75% – лікарі з вищою та першою категорією; 8% – лікарі з другою категорією та 18% – без категорії. Щорічно фахівцями консультативної поліклініки оглядається понад 125 тисяч пацієнтів.
Проводиться робота з контролю за якістю консультативного прийому, повнотою обстеження і якістю оформлення консультативних висновків.
З метою покращання якості консультативних оглядів і стану експертизи в поліклініці КНП СОР “СОКЛ” робота всіх лікарів-консультантів протягом року перевіряється шляхом:
експертних оцінок не менше 50 амбулаторних карт кожного лікаря –консультанта;
візування всіх консультативних висновків, які містять експертний висновок (для ЛКК, МСЕК, РВК, СМЕ) чи рекомендації по направленню на консультації за межі області;
одноденних зрізів.
Матеріали експертиз обговорюються на оперативних нарадах з лікарями поліклініки 2 рази на місяць та оперативних нарадах при головному лікареві.
Всі консультативні висновки для МСЕК, РВК, ЛКК з експертними рішеннями затверджуються заступниками головного лікаря з експертизи тимчасової непрацездатності та амбулаторно-поліклінічної роботи, що суттєво покращило як саму експертизу, так і оформлення консультативних висновків відповідно до вимог затверджених головним лікарем 06.09.2019.
Критерії оцінки якості роботи лікаря обласної консультативної поліклініки.
- Виконання планового навантаження: огляд амбулаторних хворих.
- Ведення медичної документації (за результатами експертних оцінок):
повнота збору анамнезу;
повний опис скарг і їх деталізація;
повний опис об’єктивних даних;
відповідність формулювання діагнозу діючій класифікації.
- Повнота призначеного дообстеження в обласній поліклініці.
- Діагноз винесено обґрунтовано.
- Повнота рекомендованого лікування.
- Обґрунтованість призначення необхідних консультацій суміжних фахівців.
- Обґрунтованість винесеного експертного рішення.
- Обґрунтованість направлення в стаціонарі обласної лікарні.
- Обґрунтованість відмови в госпіталізації в обласну лікарню.
- Показання і своєчасність направлень на консультацію до обласного фахівця.
- Обґрунтованість призначень до обстежень в обласній лікарні на до- госпітальному етапі.
- Наявність рекомендацій щодо необхідності повторного чи контрольного огляду (за показами).
- Наявність скарг від населення.
- Загальна кількість балів.
Лікарсько-трудова експертиза.
Якість лікарсько-трудової експертизи в лікарні контролюється згідно розроблених критеріїв оцінки.
І. Організаційна та аналітична робота.
1.1. Проведення експертних оцінок заступником головного лікаря з експертизи тимчасової непрацездатності (ЕТН) по структурних підрозділах лікарні з питань ЕТН.
1.2. Контролююча робота ЛКК:
контроль за дотриманням режиму вдома;
проведення раптових перевірок в поліклініці;
обґрунтованість видачі листків непрацездатності та їх продовження;
- Аналіз захворюваності з ТВП, основні її показники за 2–3 останні роки, розкриття причин її високого рівня.
- Наступність в роботі ЛКК і МСЕК:
наступність кількість необґрунтовано направлених на СЕК.;
направлення на МСЕК хворих по закінченню встановлених термінів тимчасової непрацездатності;
повернено направлень на МСЕК (ф. 088) на дооформлення;
проведено спільних нарад з МСЕК з обговоренням дефектів в експертизі непрацездатності.
1.5. Видача довідок на санаторно-курортне лікування.
II.Якість ЕТН у консультативній поліклініці.
- Видача листків непрацездатності по спеціалістах.
- Наявність рекомендацій і дати наступного огляду хворого, якому видано листок непрацездатності.
- Наявність клінічно обґрунтованого та функціонального діагнозу, відповідність стандартам призначеного лікування.
- Наявне обстеження хворих (лабораторне, інструментальне, рентген).
- Своєчасність обстеження хворого суміжними спеціалістами.
- Лікування хворих, які потребують стаціонарної допомоги амбулаторно (більше 5 -10 днів).
- Лікування лікарем непрофільних хворих.
- Одноосібно видано та продовжено лист непрацездатності більше дозволеного терміну (10 днів).
- Видано та продовжено лист непрацездатності минулим часом.
III.Якість ЛТЕ в стаціонарних відділеннях.
- Наявність відмітки про перебування на листку непрацездатності до госпіталізації та його номер (наявність страхового анамнезу).
- Відсутність функціонального діагнозу.
- Неповне та несвоєчасне обстеження хворих (лабораторне, інструментальне, рентгенологічне).
- Несвоєчасний огляд сумісними спеціалістами.
- Несвоєчасний огляд завідуючим відділенням.
- Несвоєчасне і неадекватне лікування (медикаментозне, фізіотерапевтичне, ЛФК, використання сучасних методів лікування).
- Необґрунтовано тривале перебування хворих в стаціонарі.
- Необґрунтоване продовження або закриття листка непрацездатності при виписці.
- Відсутність в епікризах лікувальних та трудових рекомендацій, термінів ТН, номерів листка непрацездатності, дати їх закриття, при продовженні лікування за місцем проживання – дата явки до лікаря.
- Відмітки про порушення режиму в листку непрацездатності та виписному епікризі.
- Несвоєчасне направлення хворих на ЛКК, що знаходяться на стаціонарному лікуванні з видачею листка непрацездатності більше 30 днів.
- Несвоєчасне направлення хворих на МСЕК.
- Видача листків непрацездатності замість довідок.
Організаційно-методична робота.
Протягом 2016-2018 років фахівцями обласної клінічної лікарні виконано 710 планово-консультативних виїздів до районів області. Виїзди проведені до центральних районних лікарень, сільських лікарських амбулаторій, фельдшерсько-акушерських пунктів, центрів первинної медико-санітарної допомоги.
На виїздах за 3 роки фахівцями лікарні проконсультовано 9438 хворих, з них 61,9% – сільські жителі.
В процесі огляду проводилась робота з відбору хворих для планової госпіталізації на спеціалізовані ліжка обласної клінічної лікарні.
За три роки відібрано 1047 хворих з найбільш складною патологією, з них 649, або 62 % – жителі безпосередньо сільської місцевості, решта – жителі районних центрів та селищ міського типу.
На виїздах, з метою навчання кадрів проведено за 3 роки 215 показових обходів хворих та 48 оперативних втручань.
Крім безпосередньо консультативної допомоги, лікарями-спеціалістами закладу здійснювалась певна організаційно-методична допомога районним фахівцям з обов’язковим проведенням експертних оцінок якості лікувально-діагностичної і профілактичної допомоги.
За 3 роки такою роботою охоплені всі 18 районів області.
Робота бригад фахівців обласної клінічної лікарні завершувалась нарадами при головному лікарю ЦРЛ, ЦПМС на яких проводився аналіз організації і якості надання медичної допомоги по відповідним службам, на підставі проведених експертних оцінок доводились причини окремих негативних показників тощо.
За підсумками перевірок стану служб фахівцями лікарні за 3 роки внесено 1476 пропозицій щодо покращання роботи відповідних служб.
Спеціалістами обласної клінічної лікарні за 3 роки підготовлено і доведено до виконавців 111 інформаційно-методичних матеріалів з актуальних проблем служб і шляхів їх вирішення (2016 рік – 56, за 2017 рік – 33, 2018 рік – 22).
Впровадження досягнень медичної науки в практичну
діяльності за 2016-2018 роки.
Улікарні проводилася певна робота з впровадження досягнень медичної науки в практичну діяльність структурних підрозділів лікарні. Для організації і проведення цієї роботи створено рада по впровадженню.
Щорічно за участю обласних фахівців лікарні готувався обласний план впровадження досягнень медичної науки. На підставі даних республіканського реєстру і обласного плану складався план по обласній клінічній лікарні, в який включались також ініціативні методики.
За три роки планувалось впровадити 322 методики, впроваджено 319 (99,1%): 2016 рік – 113 (99,1%); 2017 рік – 104 (100%), 2018 році – 105 (98,1%).
Постійно вивчались основні види ефективності в т.ч. медичної і економічної. Слід відмітити позитивний вплив практичного всіх видів взятих методик як в питаннях покращання діагностики так і лікування хворих.
Умовна економічна ефективність від впровадження методик за три роки склала 4868500 грн. (2016 рік – 1056775 грн., 2017 рік – 1595084 грн,, 2018 рік – 2 216 641 грн.).
Висновок
Таким чином, мета системи для підвищення якості та ефективності медичної допомоги і медичних послуг є:
планове, інтенсивне впровадження в лікарні сучасних методів профілактики, діагностики, лікування у відповідності з державними та передовими світовими стандартами;
забезпечення у лікарні максимум видів медичних послуг відповідно до сучасного рівня науки та передової практики;
задоволення попиту населення на медичну допомогу і послуги відповідно з обсягом фінансування, що виділяються;
відповідність обсягів обстеження та лікування кожного пацієнта сучасним стандартам надання медичної допомоги;
забезпечення культури лікувального процесу, естетики приміщень, взаємовідносин персоналу відділень між собою та персоналу з пацієнтами;
досягнення високого рівня професіоналізму медичних кадрів з застосуванням на практиці умінь і навиків відповідно до кваліфікації спеціалістів;
досягнення запланованих кінцевих результатів медичної, економічної та соціальної ефективності.
Головний лікар Володимир ГОРОХ