Аналіз діяльності

щодо якості медичної допомоги та критерії її оцінки

комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня»

(за період роботи комунального закладу Сумської обласної ради    «Сумська обласна клінічна лікарня»)

Перспекти­вним напрямком підвищення якості медичної допомоги, орієнтованої на пере­хід від традиційно-стереотипної практики – до науково-виваженої, яка ґрунтується  на досягненнях сучасної медичної науки є розробка оцінок якості та медичних стандартів.

Надання якісної та безпечної медичної допомоги населенню є основною метою  комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна  лікарні» (КНП СОР «СОКЛ »). Відомо, що загальна оцінка якості медичної допомоги включає: якість структури, процесу і ре­зультату.

Згідно з визначенням ВООЗ компонентами якості вважаються:

1) адекватність – відповідність фактично наданої технології обслу­говування потребами і очікуванням населення, які відносяться до медичних проблем;

2) економічність – економне і раціональне використання наявних засобів для вирішення поставлених задач на відповідному науко­во-технічному рівні.

Таким чином, якість медичної допомоги можна вважати прямою залежні­стю між лікарем і пацієнтом, основаною на ефективній лікувально-профілактичній роботі, здатній зменшити ризик загострень і прогресування хвороб, виникнення нових патологічних процесів, задовольнити пацієнта від його взаємодії з меди­чною підсистемою.

В закладі діє медична рада з контролю та управління якістю медич­ної допомоги, яка керується Положенням, затвердженим наказом директора закладу відповідно до нормативно-правої бази. В разі необхід­ності до роботи ради залучаються фахівці кафедр медично­го інституту, юрист та інші особи, передбачені наказом.

Протягом 2021-2023 років щокварталу проводились засідання ради з контролю якості медичної допомоги з оформлен­ням експертних актів.

За результатами засідання приймається рішення стосовно визначеного питання, яке впроваджується в закладі або скеровується  до міських та центральних районних лікарень.

КНП СОР «СОКЛ» є провідним закладом охорони здоров’я для на­дання спеціалізованої медичної допомоги дорослому населенню області, насамперед сільському, яке має вищу акредитаційну категорію. В структурі функціонують 24 спеціалізованих стаціонарних відділень загальною потужніс­тю 625 ліжок та 8 параклінічних служб. Такі відділення як нейрохірургічне, опікове, ревматологічне, гематологічне, торакальне та стоматологічної хірургії є єдиними в області для надання, у тому числі невідкладної, допомоги дорослому населенню.

На високому технологічному і професійному рівні надається діагностична і лікувальна допомога пацієнтам у кабінетах гіпербаричної оксигенації, ультразвукової діагностики, ендоскопії,  функціональної діагностики, відділеннях лазерної терапії, клініко-діагностичної лабораторії тощо.

Клініко-діагностична лабораторія закладу єдина в області і одна з 5-ти в Україні виконує повну імунограму із дослідженням показників клітинного та гуморального імунітету. Здійснює широкий діапазон методик (450) дослідження за розділами: загальноклінічні, гематологічні, цитологічні, біохімічні, мікробіологічні, імунологічні, токсикологічні. Крім того, бере участь в Раундах зовнішнього контролю якості, що проводиться Базовим відділом Міністерства охорони здоров’я України, а за показниками якості відповідає рівню кращих лабораторій України.

Стаціонарна допомога

Фахівці лікарні щорічно надають лікувальну і консультативну допомогу до 11,9% мешканців області. Протягом 2023 року проліковано у стаціонарі лікарні  23010 пацієнтів  (2021 рік – 16082, 2022 рік – 17657), з них 36,8% госпіталізовано планово, при цьому питома вага сільських жителів в загальному числі пролікованих становить 30,0%(2021рік – 30,2%; 2022 рік – 30,7%).  

У 2023 році рівень зайнятості ліжка становив 353,2 день (2021 рік – 221,6;       2022 рік – 278,6; Україна, ОЛ, 2021 – 243,3), пропускна спроможність ліжок –  104,2% (2021 рік – 69,6%, 2021 рік – 82,4%).

Про високу якість лікування свідчить те, що 96,4% хворих закінчують лі­кування з одужанням або значним покращанням стану здоров’я.

Постійно зростає кількість проведених оперативних втручань у спеціалізованих відділеннях хірургічного профілю: 2021 рік – 8894, 2022 рік – 9383, 2023 рік – 11963, при одночасному збільшенні частки планових втручань: 2021 рік – 10,1%,  2022 рік  – 20,7%, 2023 рік – 21,6%).

ПоказникиОди­ниці виміру2021 рік2022 рік2023 рікУкраїна ОЛ 2021
Проліковано хворихабс. ч.160821765723010 
Зайнятість ліжкадні221,6278,6353,2243,3
Середнє перебування на ліжкудні9,29,69,68,8
Обіг ліжка 24,029,127,527,5
Померло хворихабс. ч.358354421 
Лікарняна летальність%2,02,01,82,8
Питома вага планово госпіталізо­ваних%17,933,736,8 
Питома вага сільських жителів%30,230,730,0 
Госпіталізовано планово з районів областіабс. ч.9132938611681 
Питома вага пролікованих планово з районів області%18,913,339,1 
Проведено операційабс. ч.8894938311963     
Хірургічна активність%90,5297,37100,0 
Середня тривалість перебування хворих до операціїдні1,241,261,66 
Питома вага післяопераційних ускладнень%0,110,060,03 
Померло після операціїабс. ч5892119 
Післяопераційна летальність%0,650,980,990,82
Кількість аналізів на 1 стаціонар­ного хворого 58,951,952,354,7
Число функціональних обстежень на 1 стаціонарного хворого 0,80,70,71,0

Погіршення окремих показників роботи лікарні пов’язано з військовою агресією росії, що призвело до тимчасового припинення планової госпіталізації, у тому числі – для проведення планових оперативних втручань.

Система контролю якості медичної допомоги передбачає наступні етапи:

оцінка стану і використання кадрових та матеріально-технічних ресурсів лікарні;

експертизу процесу надання медичної допомоги пацієнтам;

вивчення задоволеності пацієнтів щодо надання медичної допомо­ги;

розрахунок та аналіз показників, що характеризують якість і ефек­тивність медичної допомоги;

вибір найбільш раціональних управлінських рішень і проведення оперативних коригуючих впливів;

контроль за реалізацією управлінських рішень.

Запроваджений трьохетапний рівень експертизи, який включає: експерти­зу якості медичної допомоги, яка є функцією завідувачів підрозділів лікарні (перший рівень експертизи); медичного директора, завідувачки поліклініки (другий рівень експертизи); медична рада лікарні (третій рівень експертизи).

Експертиза, як правило, проводиться на підставі медичної документа­ції (медична карта стаціонарного хворого, карта амбулаторного хворого тощо).

Експертному контролю обов’язково підлягають:

летальні випадки, в тому числі до доби;

випадки внутрішньолікарняного інфікування та ускладнень, у тому числі післяопераційних, післяопераційна летальність;

випадки розходження діагнозів між стаціонаром та консультативною поліклінікою;

випадки повторної госпіталізації з приводу одного й того ж захво­рювання протягом року;

випадки захворювання з подовженими або скороченими термінами лікування (або тимчасової непрацездатності);

випадки первинного виходу на інвалідність осіб працездатного ві­ку;

випадки, які супроводжуються скаргами пацієнтів або їх родичів;

випадки розходження клінічних і патологоанатомічних діагнозів.

На основі цього розроблені критерії оцінки якості організації та надання медичної допомоги населенню в стаціонарі.

Назва підрозділуОціночні критерії
Відділення екстреної (невідкладної медичної допомогиСвоєчасність надання медичної допомоги ургентним хворим.Організації екстреної спеціалізованої консультативної допомоги.Дотримання технології ведення, зберігання облікової та звітної документації.Санітарно-гігієнічна обробка хворих, умови для її проведення.Обґрунтованість відмов у госпіталізації.Матеріальне забезпечення відділення.Знання нормативно-правової бази.Дотримання етичних та деонтологічних принципів.
Завідувач відділенняОрганізація планової і екстреної консультативної допомоги.Відповідність термінів і обсягу обстежень локальним клінічним протоколам: встановлення клінічного діагнозу до 3-х днів; первинний огляд хворого завідувачем відділення до       1-3 днів; відповідність періодичності оглядів завідувачем відділення важкості стану хворого; дотримання режиму лікувального харчування; дотримання режиму термометрії, якість ведення температурних листів; якість виконання лікарських призначень і ведення листів лікар­ських призначень; виконання медичними працівниками посадових інструкцій, пра­вил внутрішнього розпорядку; визначення критеріїв здоров’я пацієнта  при виписці; своєчасне проведення пацієнту лікарської експертизи тимчасової працездатності; дотримання графіків і якість обходів – клінічних, адміністратив­них, їх результативність; аналіз скарг та заяв.  Якість ведення паперової медичної документації  та електронних медичних записів, терміни заповнення.Обґрунтованість термінів перебування хворого у лікарні. Дотримання санітарно-протиепідемічних вимог згідно існуючих директивних документів.Організація лікувально-діагностичного процесу у неробочі та святкові дні.Дотримання хворими правил внутрішнього розпорядку відділен­ня.Організація медикаментозного забезпечення, використання, збе­рігання, розподіл медикаментів.Організація консультативної допомоги, виконання консультати­вних рекомендацій.Аналіз моделей кінцевих результатів.Наявність директивної і нормативної документації по профілю.Наявність документів по першому рівню контролю.
Параклінічні відділенняОбсяг необхідних досліджень (основні показники роботи).Взаємодія з клінічними відділеннями.Відповідність режиму роботи до вимог клінічних відділень
Медичний  директор, завідувачка поліклініки з функцією експертизи тимчасової непрацездатності  Наявність матеріалів 2-3 рівнів контролю якості медичної допомоги згідно локальних клінічних протоколів медичної ради, ЛКК.Наявність директивної та організаційної документації діяльності лікарні, управлінських рішень за результатами контролю якості медичної допомоги.Наявність матеріалів клінічних та адміністративних обходів.
ДиректорНаявність матеріалів 3-го рівня контролю.Аналіз результатів роботи по організації і контролю якості медичної допомоги.

Амбулаторно-поліклінічна допомога

Потужність поліклініки розрахована на 380 відвідувань в зміну. В обласній консультативній поліклініці ведеться прийом за 32 спеціаль­ностями, з яких   9 – єдині в області. Члени експертних груп управління охорони здоров’я,  завідувачі  відділень раз на тиждень ведуть консультативний прийом пацієнтів із області. Консультативний прийом здійснювався лікарями: з вищою та першою категорією – 76,3%, з другою категорією – 6,4% та без категорії – 17,3%. Протягом останніх трьох років відмічається збільшення оглянутих фахівцями консультативної поліклініки пацієнтів на 10-20% (2021 рік – 69811, 2022 рік – 77471, 2023 рік – 100345).

Проводиться робота з контролю за якістю консультативного прийому, повнотою обстеження і якістю оформлення консультативних висновків.

З метою покращання якості консультативних оглядів і стану експертизи в поліклініці КНП СОР «СОКЛ» робота всіх лікарів-консультантів протягом року перевіря­ється шляхом:

експертних оцінок не менше 50 амбулаторних карт кожного лікаря –консультанта;

візування всіх консультативних висновків, які містять експертний висновок (для ЛКК, МСЕК, РВК, СМЕ) чи рекомендації по направ­ленню на консультації за межі області;

одноденних зрізів.

Матеріали експертиз обговорюються на оперативних нарадах з лікарями поліклініки 2 рази на місяць та оперативних нарадах при директорові.

Всі консультативні висновки  для МСЕК, РВК, ЛКК з експерт­ними рішеннями затверджуються медичним директором, завідувачкою поліклініки, що суттєво покращило як саму експертизу, так і оформлення консультативних висновків відповідно до вимог затверджених директором.

Критерії оцінки якості роботи лікаря обласної консультативної поліклініки

  1. Виконання планового навантаження: огляд амбулаторних хворих.
  2. Ведення медичної документації (за результатами експертних оцінок):

повнота збору анамнезу;

повний опис скарг і їх деталізація;

повний опис об’єктивних даних;

відповідність формулювання діагнозу діючій класифікації.

  • Повнота призначеного дообстеження в обласній поліклініці.
  • Діагноз винесено обґрунтовано.
  • Повнота рекомендованого лікування.
  • Обґрунтованість призначення необхідних консультацій суміжних фахівців.
  • Обґрунтованість винесеного експертного рішення.
  • Обґрунтованість направлення в стаціонар лікарні.
  • Обґрунтованість відмови в госпіталізації.
  • Показання і своєчасність направлень на консультацію до обласного фахівця.
  • Обґрунтованість призначень до обстежень в обласній лікарні на дого­спітальному етапі.
  • Наявність рекомендацій щодо необхідності повторного чи контрольного огля­ду (за показами).
  • Наявність скарг від населення.
  • Загальна кількість балів.

Лікарсько-трудова експертиза

Якість лікарсько-трудової експертизи в лікарні контролюється згідно роз­роблених критеріїв оцінки.

І. Організаційна та аналітична робота

1.1. Проведення експертних оцінок завідувачки поліклініки по структурних підрозділах лікарні з питань ЕТН.

1.2. Контролююча робота ЛКК:

контроль за дотриманням режиму вдома;

проведення раптових перевірок в поліклініці;

обґрунтованість видачі листків непрацездатності та їх продовжен­ня;

  1. Аналіз захворюваності з ТВП, основні її показники за 2–3 останні ро­ки, розкриття причин її високого рівня.
  2. Наступність в роботі ЛКК і МСЕК:

наступність кількість необґрунтовано направлених на СЕК.;

направлення на МСЕК хворих по закінченню встановлених термінів тимчасової непрацездатності;

повернено направлень на МСЕК (ф. 088) на дооформлення;

проведено спільних нарад з МСЕК з обговоренням дефектів в екс­пертизі непрацездатності.

1.5. Видача довідок на санаторно-курортне лікування.

II. Якість ЕТН  у консультативній поліклініці

  • Видача листків непрацездатності по спеціалістах.
  • Наявність рекомендацій і дати наступного огляду хворого, якому видано листок непрацездатності.
  • Наявність клінічно обґрунтованого та функціонального діа­гнозу, відповідність стандартам призначеного лікування.
  • Наявне обстеження хворих (лабораторне, інструментальне, рентгенологічне).
  • Своєчасність обстеження хворого суміжними спеціалістами.
  • Лікування хворих, які потребують стаціонарної допомоги (більше 5 -10 днів).
  • Лікування лікарем непрофільних хворих.

III. Якість ЛТЕ в стаціонарних відділеннях

  • Наявність відмітки про перебування на листку непрацездатності до госпіталізації (наявність страхового анамнезу).
  • Відсутність функціонального діагнозу.
  • Неповне та несвоєчасне обстеження хворих (лабораторне, інструмен­тальне, рентгенологічне).
  • Несвоєчасний огляд сумісними спеціалістами.
  • Несвоєчасний огляд завідуючим відділенням.
  • Несвоєчасне і неадекватне лікування (медикаментозне, фізіотерапев­тичне, ЛФК, використання сучасних методів лікування).
  • Необґрунтовано тривале перебування хворих в стаціонарі.
  • Необґрунтоване продовження або закриття листка непрацездатності при виписці.
  • Відсутність в епікризах лікувальних та трудових рекомендацій, тер­мінів ТН, номерів листка непрацездатності, дати їх закриття, при продовженні лікування за місцем проживання – дата явки до лікаря.
  • Відмітки про порушення режиму в листку непрацездатності  (електронному) та випи­сному епікризі.
  • Несвоєчасне направлення хворих на ЛКК, що знаходяться на стаціо­нарному лікуванні з видачею листка непрацездатності більше 30 днів.
  • Несвоєчасне направлення хворих на МСЕК.

Організаційно-методична робота

Протягом 2021-2023 років фахівцями обласної клінічної лікарні викона­но 78 планово-консультативних виїздів до районів області. Виїзди проведені до центральних районних лікарень, сільських лікарських амбулаторій,  центрів первинної медико-санітарної допомоги.

На виїздах за 3 роки фахівцями лікарні проконсультовано 1272 хворих, з них 61,9% – сіль­ські жителі.

В процесі огляду проводилась робота з відбору хворих для планової го­спіталізації на спеціалізовані ліжка обласної клінічної лікарні.

За три роки відібрано 190 хворих з найбільш складною патологією, з них 131, або 68,9%  –  жителі безпосередньо сільської місцевості.

На виїздах, з метою навчання кадрів проведено 2 показові обходи хворих та 12 оперативних втручань.

Крім безпосередньо консультативної допомоги, лікарями-спеціалістами закладу здійснювалась певна організаційно-методична допомога фа­хівцям закладів нижчого рівня з обов’язковим проведенням експертних оцінок якості лікувально-діагностичної і профілактичної допомоги.

Робота бригад фахівців обласної клінічної лікарні завершувалась нарадами при керівниках центральних районних лікарень, сільських лікарських амбулаторій,  центрів первинної медико-санітарної допомоги  на яких проводився аналіз організації і якості надання медичної допомоги по відповідним службам, на підставі проведених експертних оцінок доводились причини окремих негативних показників тощо.

За підсумками перевірок стану служб фахівцями лікарні за 3 роки внесено 43 пропозиції щодо покращання роботи відповідних служб.

Спеціалістами обласної клінічної лікарні за 3 роки підготовлено і доведе­но до виконавців 106 інформаційно-методичних матеріалів з актуальних про­блем служб і шляхів їх вирішення (2021 рік – 79,  2022 рік  –  0, 2023 рік – 27).

Зниження інтенсивності виїзної планово-консультативної роботи пов’язано з активними бойовими діями на території області внаслідок військової агресії росії.

Висновок

Таким чином, мета системи для підвищення якості та ефективності меди­чної допомоги і медичних послуг є:

планове, інтенсивне впровадження в лікарні сучасних методів про­філактики, діагностики, лікування у відповідності з державними та передовими світовими стандартами;

забезпечення у лікарні максимум видів  медичних послуг відпові­дно до сучасного рівня науки та передової практики;

задоволення попиту населення на медичну допомогу і послуги від­повідно з обсягом фінансування, що виділяються;

відповідність обсягів обстеження та лікування кожного пацієнта сучасним стандартам надання ме­дичної допомоги;

забезпечення культури лікувального процесу, естетики приміщень, взаємовідносин персоналу відділень між собою та персоналу з па­цієнтами;

досягнення високого рівня професіоналізму медичних кадрів з за­стосуванням на практиці умінь і навиків відповідно до кваліфікації спеціалістів;

досягнення запланованих кінцевих результатів медичної, економіч­ної та соціальної ефективності.

Директор   Володимир ГОРОХ